Tuesday, February 3, 2009

Trip to Port Dickson

31 January 2009 (Sabtu)

"Adeh, malas nye la nk bangun pagi2 nih, dah le ujan, lagi pn, pegi PD jek.."

Bila ckp nk pegi PD je, rase cam tak happening sangat pn, maklum la, semua sedia maklum, PD tu mcm mane!!..bukan cantik mana pn, pantai pn tak berapa cun..serba serbi la rase cam kureng jek..tp sebabkan kebosanan tahap melampau duduk di KL ni makin tinggi, aku suggest kat budak2 ni pegi tempat2 yg ade kat luar KL nih, tak sangka ramai plak member vote utk pegi situ..emm belasah je la..janji luar dr KL hahahaha..

Kitorg konvoi ramai2 dr Hentian Nilai, sb masing2 duk jauh2, aku ngn cawan dekat Ampang, mona dr Setapak, Meor, Nizam dan gf dia dr Damansara, Sharul & Biqque dr Sri Petaling..so tempat paling strategic utk jumpe kat Hentian Nilai. Perjalanan ke Hentian Nilai tak jauh mane pun, ade la dlm 30 minit dr umah aku..kira ok la..sb perut dh keroncong pagi2 sb lapor..

Tiba je di Hentian Nilai, tgk2 diorg semua tak sampai lagi.. hampeh!!.. kecuali Mona :)

So aku ajak Cawan & Ameir (adik ipar aku) makan, tp diorg cam buat dek je..aku layan la mee hun sup kat situ..sedap gak layan sementara tunggu budak2 ni sampai..

Pas sorang2 sampai, masing2 sempat lagi sembang2 kosong dan buat lawak2 bodoh kat food court Hentian Nilai tu..tibe2 je phone aku berbunyi, rupe2 nye si Meor and the geng dah terlepas Hentian Nilai tuh, so diorg stop kat Hentian Seremban jek..kitorg tanpa membuang mase, terus gerak ke Hentian Seremban dan konvoi ramai2 ke PD..yeay!!!

Sebelum lepak di PD, diorg suggest pegi ke Kota dan Muzium Lukut. Masing2 tak penah sampai sini, so kitorg on je la, lagi pn nk masuk situ free..Cuaca hari tu, memang best, sb mendung2 sket, so tak de la panas..

Sampai je ke Kota Lukut, aku tgk tak de kereta lain pn, cuma 4 biji kereta kitorg jek.. emm betui ke nih? ke tak bukak lagi??..

Kitorg pn naik ke Kota Lukut tu, masuk situ tgk tade ape yg best pn..KOTA ape pun tak de..tp layan je la..dah amik2 gambo, terus masuk ke Muzium nye pulak..kecik je..tp ade jugak la bende2 menarik utk di tgk, mcm sejarah Kota Lukut tu..nasib baik kecik je muzium tuh, kalo tak jenuh la kitorg nk menapak setiap ceruk muzium tu..



Dah abis ronda, kitorg pun, dengan perasaan yang tah ape2 "@#$%^&*()_$%^&*(@#$%^&*"..kuar dr Kota Lukut..dan meneruskan perjalanan ke PD Ostrich Farm!!!

Jauh jugak PD Ostrich Farm nih!! Tp akhirnya kami selamat tiba jugak. Sampai di kaunter, Meor dengan macho nye, tanye kat kakak tu, berapa tiket masuk. Kakak tu ckp "RM15, tp disebabkan korang dtg ramai dlm group kakak kasi RM8 je"..

Dlm hati aku, mahai nye la tiket nk tgk ostrich nih..aku tgk tempat nye kecik je..dlm hati aku "kalo tak best tempat nih, siap la ko kakak oi..dh la mahal plak tu, RM 8 aku naik banana boat 2kali round pun dpt nih!!"..

Masing2 setuju dengan harga yg kakak tu ckp, tp tibe2 yg kelakar nye, kakak tu tanye kat Meor, "ade kad Jusco tak??".. Meor cam tercengang jap..dia tanye balik "Kad Jusco??" kakak tu reply " ha a kad Jusco, kalo ade kad tu, dpt discount lagi RM1, jadi la RM7 je korang bayar.."

La mcm tu ke..kitorg pn confuse gak..nk gelak pn ade..hahah kad jusco nk guna kat Ostrich Farm..hahahahahaha lawak2..tp belasah je la kan..dh dia ckp dpt discount..kitorg belasah je la..nasib baik awek Nizam ade kad tu..harap kan aku sori la..aku tak main la kad2 Jusco tuh..buang karan jek..hehehe..

Selesai bayar duit entrance, kitorg pun masuk la..baru je 10 langkah..fuhh bau kambing kat tepi tu punya la "harum"...adeh...tp kitorg ignore je la kan..Biqque sempat lagi amik gambar dekat ngn kambing2 tu..hehehe..

Kitorg tak buang mase terus pegi tgk Ostrich tu, waa besar betui.. leher nye panjang2.. mcm ganas pn ade.. byk jugak gambar2 ostrich kitorg dpt ambik.. hehe.. paling comei tgk mata ostrich tu, nampak lembut jek.. ayu2 gitu.... Selain ostrich, ade 3-4 jenis binatang lagi dlm tu, antara nya, kuda, beruk, kambing, iguana, ayam2 yg pelik tuh dan arnab..overall satisfaction leh kasi 6.5/100 la.. ok la kan... kitorg enjoy sesangat..

Pas tgk2 binantang tuh, kitorg singah sat kat kedai souvenir dia, ape lagi..beli fridge magnet la..wajib nih!! pas tu ade nampak signboard "SATAY OSTRICH" kat tepi kedai tuh..perg..satay??!! geli2 jugak bile pikirkan..harga dah la mahal..RM10= 6batang satay..

Aku tak ingin pn nk makan, tp dh diorg beria2 nk cuba..aku cuba la secubit..emm rase nye?? mcm daging biase..tp ok la kan..merasa jugak..

Sebelum balik, kitorg sponsored Meor naik ostrich, RM4 jek. Best betui la si Meor tu melaram naik ostrich. Tp brother yg jaga ostrich tu kedekut betui la..ade ke 1x round je..hampeh..tp tak pe la..sb kami masing dpt sijil naik ostrich, walaupn kami tak naik..time kasih Meor, sb pandai jual minyak ostrich kat kakak counter tuh..hahahah..dpt la sijil masing2..buat kenangan...

Kul 2 tgh ari, perut dh berbunyi, kitorg makan dulu kat Mayang Suri, dekat je restoran tu dengan ostrich farm tuh, nasib baik senang nk cari..lame jugak kitorg lepak kat situ, mcm2 citer la kuar..

Selesai je makan, kitorg continue lagi nk pegi tgk light house kat Tanjung Tuan, but before that, kitorg berenti solat kat masjid area tuh..dh selesai baru continue ke light house tu..

Sampai je situ, kitorg park la kete kat luar, sb nampak signboard kate "NO CAR, NO MOTORCYCLE".. Disebabkan kitorg ni terlalu la naive nye.. ikut la ckp signboard tu.. padahal tak de org jaga pn.. maka bermula la journey berjalan kaki ramai2 mendaki nk tgk light house tu.. waa semangat beb.. kat situ tulis 780M jek nk ke light house tu..

Jalan punya jalan, tak sampai2.. peluh tak payah ckp la.. masing2 dh basah2 nih.. siap maki2 lagi tempat tuh.. "kalo aku tau, aku bawak je kete.. hampeh @#$%^&*())*&^%$#" ... tu kata2 yg kuar dr mulut kitaorg!! hahah bengang punya pasal.. aku rase mau 500 kalori terbakar free2 je time nk naik tu.. sb daki bukit la kata kan.. cilakak!!

Akhir nye, setelah bersusah payah naik ke situ, sampai la jugak.. nampak la light house Tanjung Tuan tu.. sebenarnye, Lighthouse Tg.Tuan nih, negeri Melaka yg punya, tp aku tak tau nape ade kat PD nih plak.. agak nye kat Melaka tak de port sesuai kot.. emm..

Tp muka sorang2 time tu memang penat gile la..muka menyesal pn ade.. hahaha.. tp ok la.. walaupn tak seberapa lighthouse tu, (sakit hati sb tak leh masuk, kalo nk masuk kene ade surat SHAHBANDAR!!) "mane la kitorg nk ade surat shahbandar..SHARUL ade la..hehehe"

Dah puas tgk2 atas tu dlm 15 minit, kitorg pn turun semula, sb badan dh melekit2, tunggu mase nk terjun ke laut je..Tanpa membuang masa, terus pegi ke Teluk Kemang..nk mandi manda..aku tukar baju dlm keta je..malas nk p salin kat bilik air..buang masa!!!

Dpt cari port yg ok..bayar RM10 kat brother tu..aku dan Amier terus p ke laut..ha mandi manda, sambil berenang2..puas jugak rase nya, tp air tak berapa bersih la..pantai pn kotor..tp nk buat cam mane..dh memang PD mcm tu..tp air kat PD tu sejuk sangat, rase cam air sejuk dlm peti ais pn ade..tp layan je la..Paling best petang tu, aktiviti banana boat..rase cam addicted kat benda tu pun ade heheheh..

Dah puas2 main air, time magrib kitorg naik dan terus siap2 mandi dan tukar baju..bersiap sedia utk makan seafood di Pengkalan Balak..

Perjalanan ke Pengkalan Balak dlm 30-40 minit, kitorg order sotong grg tepung, butter prawn, ikan bakar, dan tomyam..nyam nyam..puas la masing2 makan..sampai tegak pingang..

Pas tu masing2 dh penat, dan kitorg gerak balik ke rumah, aku tiba kat umah jam 12.45 pagi..huhuhu...Cawan dh selamat tido dlm keta, aku la hero yg drive malam tu..cian cawan seharian drive..muahss..

2 comments:

Biqque said...

huh?? we got discounted by rm1 sebab meor kasi jusco card ke???? kahkahkahkahkah! i didnt know thattttt!!!

Anonymous said...

Tanjung Tuan Lighthouse tu berada di sempadan N9 dan Melaka...tapi rumah api tu dah masuk kwsn Melaka...sbb tu Melaka yg punya...hrp termaklum